Tuesday, May 5, 2009

Projek X - Konsep

Biken Filim!

Saya memang ingin biken filim. Keinginan ini sebenarnya sudah jadi kegilaan. Ya! saya sudah gila mahu biken filim. Malangnya saya tidak pernah terlibat secara langsung dengan penerbitan filem komersial. Itu menjadikan saya buta filem. Walaupun saya seorang graduan multimedia yang mengkhusus ke bidang filem dan animasi, itu cuma nama. Tidak ada isinya! Amat dengkek pemahaman saya tentang filem. Cuma disuap dengan garis-garis prinsipal filem yang tidak seberapa, pastinya tidak menjadikan saya seorang yang arif dalam seni filem.

Tapi saya langsung tidak peduli itu semua. Filem adalah medium bercerita. Itu yang saya tahu. Bercerita tidak perlukan format yang standard. Ada kisah yang perlukan sehingga 3 jam untuk diceritakan. Macam cerita hindustan. Ada juga kisah yang cuma memerlukan 30 saat. Tapi bercerita di kedai kopi dan bercerita melalui filem sangatlah berbeza kisahnya. Bercerita di kedai kopi cuma memerlukan sang pencerita bermodalkan kahak dan lidah sahaja. Bercerita bermediumkan filem pula menuntut penceritanya bermodalkan uang! Bahan utama ini akan memberi kesan langsung terhadap mutu dan rasa filem yang mahu digarap.


Antara lakaran awal konsep rekaan watak CGI

Gila! Mahu biken filim. Sedangkan saya "sebok gila". Kesibukan yang menggila menggodam ruang kesempatan saya untuk meneruskan kerja gila tersebut. Namun itu semua alasan duniawi semata-mata. Agen medula yang masih tersisa berbisik "ini kirja misti mau jalan!". Nah! Sebuah projek filem pendek akhirnya dirancang juga penerbitannya. Setakat ini kerja-kerja pra-produksi berjalan agak lancar. Filem pendek yang akan memanfaatkan 100% kepakaran dalaman (in-house) ini dijadualkan produksinya pada akhir bulan Mei ini. Kami menemui kesukaran menemukan judul yang sesuai. Atas kebebalan itu kami namakan sahaja filem ini "Projek-X"!

2 comments:

  1. wow! hebatnya pakcik nih! lepas animasi, short film lak! keep it up uncle!

    ReplyDelete