Monday, May 18, 2009

Apa Kata Hati?

Setiap kali menonton sesebuah filem, bahagian yang paling saya tunggu-tunggu adalah "opening title" dan "closing credit"nya. Bahagian ini biasanya dibuat dalam bentuk montaj (grafik atau animasi) merupakan bayangan kepada cerita yang bakal ditonton. Contohnya kalau kita menonton filem adiwira, montajnya cenderung memaparkan konsep panel komik. Ini bertujuan mempertegaskan filem yang bakal ditonton adalah sebuah karya adaptasi dari komik tertentu. Antara opening title dan closing credit yang saya rasa cukup menarik ialah filem-filem James Bond, 300, Ratatouille, Mummy - Tomb of Dragon Emperor dan banyak lagi!

Sajian montaj yang lazat ini bukanlah perkara baru. Seingat saya filem Mekanik (lakonan Azmil Mustapha) yang diterbitkan pada awal tahun 80-an dulu pun sudah menggunakan montaj grafik (animasi?) sebagai opening title filem tersebut. Tapi entah kenapa selepas itu memang tidak banyak filem-filem tempatan yang berusaha untuk menyelitkan montaj sebegini dalam persembahan mereka. Agaknya, mungkin belum ada produksi yang khusus dalam skop pembangunan kerja (montaj filem) ini diMalaysia.

Sebuah filem terbitan Tayangan Unggul Sdn. Bhd.

Pasukan produksi saya berpeluang terlibat dalam menyediakan opening title filem "Apa Kata Hati?". Montaj ini berbentuk animasi 2D. Kerja-kerja penghasilan dimulakan dengan rekaan watak dan konsep. Pada peringkat awal kami diminta bekerjasama dengan pasukan Nuorg Sdn. Bhd. Nuorg juga telah mengusulkan papan cerita. Namun setelah melalui beberapa siri rundingan damai, konsep warna dan penceritaan diubah mengikut kehendak pengarahnya - Saw Teong Hin. "Misti ciriaaa.." kata beliau. Keseluruhan proses pembangunan animasi hinggalah ke pos-produksi dilakukan sepenuhnya di studio kami. Kerja-kerja animasi melibatkan cell drawings (2D) dan penyediaan elemen-elemen 3D. Bahan-bahan mentah ini kemudiannya digoreng didalam After Effects sebelum disusun mengikut scenes untuk suntingan. Akhir sekali montaj yang telah diluluskan oleh para panel (2 hari sebelum eidilfitri - fuh!) diusung ke Finas untuk proses "kinetransfer".

No comments:

Post a Comment