Thursday, December 3, 2009

Mengapa memikul biawak?

"Bagaimana mahu hidup senang?" - tanya seorang kawan lama seminggu lepas. Heheh.. ini soalan biasa! Saya pon selalu juga tanya diri sendiri kadang-kadang. Cuma, adakah kita memang mahukan jawapan atau sebetulnya soalan tadi sekadar keluhan di kala susah. Bila kita dah senang sikit.. kita pon akan lupa terus tentang persoalan itu.

Kalau mahukan jawapan yang bagus, berjumpalah dengan financial consultant. Saya memang tidak begitu reti dalam bab-bab "ayuh ganda wang anda" atau "marilah menjadi superhebat, pasti kita akan kaya-raya". Cuma kalau saya boleh kongsi pendapat saya akan berkata begini; "mengapa memikul biawak (beban yang mencabar dan mencakar-cakar)?

Berikut adalah beberapa jenis biawak pada hemat saya.

1. Kereta
Kereta pertama yang paling layak untuk mereka berpendapatan RM2000-2500 adalah kereta terpakai 5-7 tahun, berharga tidak lebih RM30,000. Sebaiknya aturkan wang pendahuluan yang membolehkan kita membayar ansuran tidak lebih RM500 selama maksimum tiga tahun. Kenapa? Kerana drop value kereta sebegini tidak begitu ketara selepas tiga tahun. Nilai kereta kita masih di sekitar RM20,000-25,000. Ini membolehkan kita merancang untuk menjualnya semula dan membayar harga kereta baru dengan deposit yang lebih tinggi kelak.

2. Kad Kredit
Yang ini tak payah ceritalah. Faham-faham sendiri sahaja.

3. Rumah
Beragak-agaklah beli rumah. Rumah besar ni, lapang mata tapi sesak nafas. Rumah merupakan pelaburan. Betul. Rumah juga boleh jadi biawak hidup. Juga betul. Kalau dah sesak kenapa tidak jual sahaja rumah yang hebat di kawasan serba mahal. Pindah di rumah yang lebih kecil (mampu) di kawasan yang baru membangun. Anda akan dapat beberapa kebaikan; Rumah kecil lebih senang diurus. Tidak banyak ruang untuk letak perabot (jimat wang). Kos penyelenggaraan yang lebih murah. Potensi lonjakan nilai hartanah yang lebih baik (dan menguntungkan). Boleh aturkan settlement lebih cepat. Cepat habis bayar, tak perlu berhutang lagi!

4. Personal Loan
Nak kahwin ambil personal loan? Hah! Silap besar.. Berbelanja RM30,000-50,000 untuk majlis perkahwinan dengan menggunakan wang yang dipinjam adalah kerja yang paling hilang akal sekali. Ya, sekiranya wang itu ditaja oleh keluarga dan mertua anda, silalah perabis. Sekiranya tidak..,

5. Diri Sendiri
Paling parah. Jangan lupa diri kita sendiri kalau tak betul-betul pon boleh jadi liabiliti. Manusia-biawak biasanya mempunyai kecenderungan berbelanja lebih dari pendapatannya. Jangan tertipu dengan gaya kasual yang mewah, kereta besar, rumah besar dan cakap-cakap besar. Ini semua memang tabiat dan habitat beberapa ekor "biawak jadian" yang pernah saya kenal pasti.

Sesungguhnya biawak-biawak diatas boleh diuruskan dengan baik kalau kita sedikit "berkira-kira" dalam berbelanja. Biawak-biawak ini juga boleh dimanupulasi dan dijadikan ejen mengumpul dana yang cemerlang sekiranya kita tahu bagaimana mahu menjinakkannya.

Soal mahu senang? Jangan banyak hutang!

1 comment:

  1. Sangat setuju dengan tulisan kamu :D Bagi yang baru grad/mula nak hidup tak boleh terburu-buru membuat komitmen sehingga ke tahap maksimum.

    ReplyDelete