Sunday, December 27, 2009

Kerjaya atau Duit? Duit! Duit? ..

Seorang bakal graduan bertanya kepada saya beberapa soalan yang dititipkan terus ke laman rangkaian sosial facebook;

"Nak tanya sikit, berapa biasanya bayaran (upah) animator untuk (tugasan) satu scene?"

"Berapakah basic (gaji) 3D animator sekarang utk fresh (graduan) dan kurang terlatih?"

"Berapa pula charge scenes (ekstra?) setelah ditolak scenes wajib buat dlm sebulan itu?"

* soalan-soalan diatas di copy-paste terus ke sini dengan sedikit modifikasi pada ayat agar lebih jelas maksud persoalannya.

Sehingga sekarang saya masih memikirkan jawapan yang harus diberi.

Dan rasanya saya tidak akan mahu menjawab soalan-soalan itu. Sebabnya, saya pasti jawapan saya nanti tidak akan memuaskan hatinya. Cuma kalau boleh saya ingin bertanya kembali kepada "mangsa".. kenapa memilih untuk terjebak di bidang kreatif dan rekaan? Adakah kerana suka-suka? Atau kerana menyangkakan kerjaya di bidang ini menjanjikan wang berpikul-pikul. Ataupon bakal-bakal mertua tidak teragak-agak menerimanya sebagai menantu? Atau mungkin inginkan layanan kelas pertama seperti kerjaya profesional yang lain.. doktor, akauntan, majistret misalnya? Jika itulah antara perkara yang anda harapkan, jawapan saya ialah KENAPA TIDAK?

Ya, anda pasti boleh mendapatkan semua yang anda harapkan malah lebih daripada itu! Ini kerana kerjaya di bidang kreatif dan rekaan (industrial designer, arkitek, graphic artist, pemuzik, animator, pembikin filem dll.) sepatutnya menjadikan anda seorang yang sempoi dan rock steady - yeh! Ini tidak berlaku kepada mereka yang berpaling dari menghargai seni serta kreativiti. Manusia begitu tidak mempunyai jiwa atau lebih tepat lagi mereka sebenarnya adalah zombie.

Suka? Jika itu bukanlah berita baik kepada anda, mari kita fahami kenapa saya katakan kerjaya dibidang kreatif mampu memenuhi apa yang anda harapkan. Anda pasti suka dengar bahagian ini - "Anda SEBENARNYA BOLEH! membuat wang berpikul-pikul sehingga menjadikan anda bakal buruan mertua terdesak dan seluruh alam ini pasti ingin menawarkan layanan kelas pertama kepada anda". saya ulang.. SEBENARNYA BOLEH!

Kalau boleh, bagaimana caranya?

Mula-mula anda kena belajar bezakan dua perkataan. GAJI dan PENDAPATAN. Kerana gaji adalah sebahagian daripada pendapatan. Pendapatan pula bukanlah datang daripada sumber gaji semata-mata. Jadi simpan dan bina kerjaya impian anda sekarang. Jangan sia-siakan. Tidak perlu balik ke kampung membela ayam. Tidak perlu menjadi tukang jahit. Tidak perlu memohon menjadi guru lepasan ijazah. Kalau tidak ikhlas.. tolong JANGAN!. Anda cuma akan merosakkan masa depan generasi muda. Apa yang anda perlu buat ialah merancang untuk menambahkan pendapatan.

Disini saya senaraikan sumber-sumber lain pendapatan;

1. Upah sebagai freelancer / part-timer
Doktor pun buat kerja part-time, cikgu pon sebok ambil kelas tuisyen. tidak terkecuali orang-orang yang bekerja gomen. Pensyarah contohnya. Apalah nak dihairankan..

2. Dividen
Kepada orang-orang yang selalu beringat untuk menyimpan, mereka akan mendapat wang dengan pengagihan dividen. Dengar cerita ASB bagi 8.55% tahun ni. Senyum pelabur ASB.. Apa kata kita mulakan simpanan hari ini?

3. Bonus
"Duit terpijak" yang diagihkan oleh syarikat tempat kita bekerja ataupon agensi yang menguruskan pelaburan kita. Ini bergantung kepada prestasi kewangan mereka. Jadi kerjalah dengan ikhlas dan rajin. Kalau syarikat beroleh untung besar, silap-silap ada bonus!

4. Aset
Harta yang menjana "aliran positif" seperti rumah yang disewakan boleh dikira sebagai "pasive income". Jadi sebelum membeli kereta melaram yang sudah tentu menjadi besi buruk dalam jangkamasa 15 tahun lagi, fikir-fikirlah dahulu. Seterusnya fikir-fikirkan lagi dan lagi..

5. Untung Perniagaan
Cuba-cubalah belajar berniaga. Ilmu perniagaan boleh ditingkatkan melaui pembacaan dan perkongsian pendapat dengan jaringan sosial anda. Jadi, pergilah berkawan. Jangan asyik main video games, menonton DVD dan melayan "jiwa emo" anda.

Sebenarnya banyak lagi sumber-sumber pendapatan lain. Cuma memerlukan sedikit kreativiti untuk menjananya. Serasa saya, hidup di Malaysia ini sesiapa jua yang pendapatannya melebihi jangkaan pasti meraih multiple income melalui beberapa aktiviti yang berlainan. Cuma perkara terbaik menceburi bidang kerjaya yang kita suka ialah - kita boleh melupakan langsung mengenai persaraan! Hey, kenapa perlu bersara daripada membuat (kerja) apa yang kita sedang suka. Yang perlu cuma sedikit rehat sekiranya terasa pancet.

1st class kan?

1 comment:

  1. Hihi.. Terima kasih sebab post pasal ni. Saya baru 17 tahun. Spm candidates this year. Fikir2 nak masuk dalam bidang animasi lepas SPM. Tapi kurang yakin okay ke tak. Lepas baca ni rasa yakin sikit.. =)

    ReplyDelete