Thursday, April 23, 2009

Maafkan saya cikgu.

Jaga-jaga cikgu.. saya datang!

Saya pernah ingin menjadi seorang arkeologis. Keinginan itu terpaksa saya benamkan sebab realitinya saya seorang yang malas pergi sekolah. Keputusan peperiksaan saya tak pernah berada pada paras yang munasabah dan meyakinkan sesiapa. Bukan sebab saya malas belajar cuma, saya memang malas pergi sekolah (?). Di sekolah saya akan didera dengan rotan, dibebel, diseksa dengan homework, dikerah seperti unta dengan membawa buku teks seberat 50kg dari rumah ke sekolah setiap hari! Saya selalu sahaja menjadi sasaran duster dan "loceng hikmat" cikgu disiplin yang tak pernah lupa menyenaraikan nama saya setiap minggu sebagai penerima anugerah tetap di majlis public canning (adehh.. birat woo!). Terima kasih cikgu disiplin (cis!).

Tapi itu dulu.. Sekarang saya suka pergi sekolah. Banyak betul sekolah telah saya pergi dan jelajahi. Ironik. Sekolah bukanlah sebuah pusat siksaan pada saya lagi. Malah guru-gurunya juga sentiasa ramah. Memang tak pernah kurang karipap dan bergelen-gelen air sirap disediakan untuk menyambut ketibaan saya. Gadis-gadis pengawas (yang kaki bodek dan ketagih glamer itteww..) sentiasa ada mengiringi. Sekarang, saya sungguhhh suka pergi sekolah.

Itu berlaku bukanlah disebabkan keinsafan diri. Bukan juga kerana saya telah memaafkan cikgu disiplin itu (kesan birat tak hilang lagi woo!) . Bukan. Sebetulnya, semenjak setahun lepas saya telah terlibat dalam sebuah projek membangunkan siri dokumentari untuk keperluan Kementerian Pelajaran Melaysia. Siri dokumentari yang bertajuk "Best Teaching Practice" memerlukan saya membuat rakaman ke sekolah-sekolah terpilih seluruh tanahair. Terpaksalah saya meredah bandar dan desa, gunung dan paya sampailah ke sekolah penempatan orang asli.

Memang menarik! Apatah lagi untuk mereka-mereka yang berjiwa kodroi. Produksi saya dibawah label Dofotek dan Psychotek Post aktif dalam kerja-kerja penerbitan video korporat dan dokumentari. Untuk rekod, kami merupakan produksi yang terpilih di bawah Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia untuk menyediakan video-video promosi Pengajian Tinggi Malaysia ke luar negara semenjak tahun 2008.


No comments:

Post a Comment