Wednesday, September 9, 2009

999

Apa istimewanya hari ini pada anda? Biasa mungkin. Sama seperti hari semalam dan hari-hari sebelum semalam. Saya juga merasakan begitu. Tiada apa yang istimewa sangat. Cuma kombinasi nombor pada tarikh hari ini membuatkan saya terpanggil untuk merepek-repek di ruangan ini. Kebetulan saya mempunyai sedikit lebihan masa. Maka, hari ini adalah 9 September 2009 ataupon 999.

Bukanlah seorang yang taksub dengan nombor ataupon percaya bahawa nombor-nombor tertentu akan menentukan nasib alamat. Tetapi nombor 9 adalah nombor kesukaan. Kerana nombor 9 sangat significant dengan perjalanan kehidupan saya. Kebetulan sahaja. Tiada apa-apa unsur ajaib mahupon mistik. Sekerasnya saya menyangkal sebarang dakwaan tak masuk akal yang mengaitkan saya dengan sebarang nombor. Jadi jangan biarkan diri anda diselubungi misteri ya!

Perihal 9 merupakan nilai terbesar dalam kumpulan angka. 9 juga nilai terakhir. 99 nombor terakhir sebelum menjadi sa-ratus. 999,999 adalah nilai terakhir sebelum sa-juta. 9 memerlukan lapan huruf untuk mengejanya dalam bahasa melayu = s e m b i l a n. Paling banyak huruf antara semua nombor. Jika menambah huruf "g" pada hujungnya ia akan menjadi "sembilang" sejenis ikan kegemaran saya. Sama ada goreng berlada atau pon disalai masak lomak cili padi lawan belimbing burung, sembilang pasti membuat air liur saya kecur.

Beberapa peristiwa penting dalam kehidupan saya berkait dengan angka (tahun) 9. Berikut adalah antaranya; Pada tahun 1979 Atuk kesayangan saya meninggalkan dunia ini selamanya. Atuk seorang penagih teh tegar. Setiap pagi dan petang kami akan lepak di kedai Ah Kaw untuk menikmati saat indah menge-teh bersama. Atuk tak suka menom di kedai melayu. Katanya orang melayu tak pandai rendam teh. Saya rasa itu cuma alasan Atuk yang memang anti-sosial dan bersikap cukup kritikal terhadap orang-orang kampung yang suka buang masa main dam dari subuh ke tengah malam di warong Ujang Rimau. Agaknya lah.. Hah, menom teh kedai Ah Kaw ni tak lengkap kalau tidak dinikmati bersama roti stim kayanya. Bila sampai roti tu berasap je. Lembut betul! Cawan dan piring kedai cina ni pula memang unik. Buatan seramiknya cukup baik. Tebal. Yang paling layan ialah semasa mengacau teh. Boleh kacau kuat-kuat sampai berdenting satu kedai boleh dengar. Tak perlu risau. Cawannya tak akan pecah punyalah. Memang klasik habis. Sama klasiknya seperti menom kopi di stesen keretapi Kluang. Ha.. yang ni lain kali cerita.

Tahun 1989 adalah tahun saya melangkah ke alam sekolah menengah- Kajang High School. Disinilah dunia rock n roll bermula. Zaman remaja yang tak seindah mana. Penuh dengan kekerasan dan parut. Saya menempuh zaman gelap ini dengan jiwa rebel bersarang tebal didalam paru-paru. Udara yang dihirup berbau benci semata-mata. Lebih tragis lagi apabila saya terjebak dalam satu kemalangan separa ngeri di sekolah. Kaki kanan saya patah tebu. Itu berlaku pada 9 / 9 / 89. Makan dalam sungguh peristiwa ini. Saya diketepikan dari segala macam aktiviti yang membabitkan kecergasan fizikal. Bagaimana rasanya apabila anda berada di sekolah yang pelajarnya semua lelaki dan tidak dibenarkan melibatkan diri dengan kegiatan fizikal? BOSAN! Memang itulah ungkapan paling tepat. Namun itulah juga kehendakNya. Inilah titik-tolak dimana saya mula berjinak-jinak dengan muzik, mengenali sisi lain diri dan siapa sangka akhirnya mencorakkan pula seluruh masa depan. Saya tertangkap oleh perasaan (memang perasan habis) minat kepada hampir semua cabang seni visual dan mula mengeksploitasi potensi diri dalam bidang ini. Untungnya, ia benar-benar membawa saya kepada landas impi dunia.

1999. Tahun pertama saya di Universiti. Saya memanfaat peluang ini. Cuba mengejar masa-masa yang tercicir sebelumnya. Memang puas. Bukan sekadar menempa kelulusan akademik. Sempat pula bereksperimentasi tentang hampir segala teori musykil dan kekeliruan. Bukan apa, supaya tak akan ada rasa sesal sikit pon apabila melangkah keluar nanti. Perlu terjah untuk beberapa kepastian! Disinilah saya belajar mengenal hati budi manusia-manusia yang gah dengan label jenama keluarga masing-masing didahi mereka. Bermacam warna. Ada yang suci bersih. Tak kurang juga yang berdaki berkapang-kapang. Cuci dengan klorok pon belom tentu hilang kotoran degilnya. Ada yang masih memakai lampin tak puas menyusu. Jenis ini memang lambat dewasa. Silap gaya kita yang jadi bibik galang-gantinya. Terima kasih juga pada sesiapa yang pernah sudi meminjamkan cebisan hati kering mereka. Walaupon plastik, boleh juga digunakan untuk membungkus sampah-sampah memori. Kepada geng-geng peleseran dan lasmenet maut.. lu orang memang terbaik! Juga tak lupa kepada para junior yang sanggup merisikokan masa depan demi kelangsungan gig haram yang beberapa kali berjaya kita anjurkan.. gua bangga dengan lu semua! Mesti SRC dan USRAH pon tumpang bangga dengan kita.

Pantas betul masa berlalu. Dah 2009. Alhamdulillah. Masih hidup. Sihat. Anak pon dah berderet-deret. Perniagaan yang saya usahakan masih bertahan. Ada kemajuan juga. Walaupon tak adalah sangat tapi adalah seberapa. InsyaAllah hujung tahun ni rasanya terhasil sebuah siri animasi yang saya terbitkan. Ini adalah usaha julung kali berani mati. Mengalir air mata darah. Patah sayap bertongkat paruh. Nekad. Biar parah. Punah. Redah tetap redah. Semoga tuhan tunjukkan arah!

Itulah cerita "9" dan saya. Jawa kata songo. Pernah dengar cerita wali songo?

Saya lahir tanggal 23 / 9 / 76. Kombinasi ini boleh diubahsuai kepada 2+7 / 9 / 3+6 = 9 / 9 / 9. Sekiranya 2+3+9+7+6 = 27 dibahagikan semula kepada 3 segmen tetap jawapannya 9 / 9 / 9 dan 2+7= 9. Mungkin ada yang ingat saya pernah memiliki sebuah kereta Honda civic bernombor plet 699. Cuma kebetulan. 69? Yang ini tiada kaitan.

Sekiranya 666 (number of the beast) dikaitkan dengan unsur-unsur kejahatan, 999 cenderung dikaitkan dengan perkara-perkara elok. 999 di TV3 memaparkan berita-berita mutakhir kejadian jenayah di negara kita. Pengacaranya yang semakin "senior" itupon masih tak kalah bergetah berbanding anak gadis 19 tahun.

Jadi, terima kasihlah kerana membuang masa anda membaca cerita karut-marut ini. Ingati hari ini dan jadikanlah ia hari terbaik hidup anda. 999 bukan berlaku hari-hari.

Jika anda rock laporkan diri anda. Dail 999 untuk OTEK.

1 comment:

  1. maka aku, melapor diri sebagai tanda rock aku.

    salut!

    ReplyDelete