Wednesday, July 29, 2009

Pesan Atuk

Atuk pesan dulu,
"Hidup ni kena pandai kira-kira.
Jangan berkira dan mesti berkira-kira".
Ringkas dan padat!

Atuk saya orang Rembau, Negri Sembilan yang terkenal dengan bahasanya berkias-kias. Dalam maksudnya tu..

Kira-kira bermakna matematik. Kenalah pandai matematik. Kalau tak pandai mengira bagaimana nak berniaga? Asyik salah kira sahaja. Cepatlahlah lingkupnya nanti. Namun dalam konteks ini bukanlah matematik sahaja. Tapi apa yang atuk maksudkan sebenarnya adalah ilmu. Dan ilmu adalah asas ekonomi. Penguasaan keatas sumber ekonomi menyumbang kepada kelangsungan survival.

Jangan berkira! Sikap kederek yang keterlaluan sebenarnya hanya merugikan seseorang itu. Jarang sekali saya mendengar mana-mana susuk di bumi ini yang disukai kerana terlalu berkira. Dia mungkin disanjung secara tidak ikhlas kerana kedudukannya. Tapi pasti jiwanya kosong kerana selalu "ditinggalkan dunia" sebelum "meninggal dunia". Amalan berkira juga sering ditonjolkan sebagai penegasan status sosial. Kedudukan (dakwaan duniawi) tinggi dalam satu-satu komuniti akan secara automatik meng"halal"kan seseorang itu berkira dalam jerih payah berusaha. Lebih haru lagi apabila susuk-susuk ini mengaku secara terang-terangan kemudiannya, bahawa hasil dan faedah keatas usaha itu adalah hakmilik mutlaknya secara berseorangan. Barulah haru-biru blues cakap lu..

Mesti berkira-kira. Maknanya hati-hati. Perbuatan dan juga tiap- tiap perkataan. Kerana setiap aksi ada harganya. Di dunia dan di sana. Jaga-jaga! Umpama menarik rambut dari dalam tepung. Rambut jangan putus, tepung jangan berserak. Begitulah pesan atuk.

Tapi manusia buat silap. Saya juga manusia. Bukan sedikit kesilapannya disana-sini tuk.. Asyik terbabas sahaja! "Ah.. tak mengapa" kata atuk. "Silap ditengah jalan, balik ke pangkal jalan. Susahnya kalau sesat dihujung jalan". Kalau macam tu, bagaimana pula? Haa.. kata atuk - "biarkan sahaja Luncai terjun dengan labu-labunya.

Kira-kira menghasilkan nilai. Apakah nilai? Mungkin setiap orang akan memberikan makna tersendiri jika ditanya soalan ini. Menurut kira-kira saya, nilai cuma spekulasi. Apa nilai yang ada pada sekeping not bertulis RM50? Jawapannya adalah kepercayaan bahawa kertas itu adalah perantara untuk menebus barang atau pun servis yang setara dengan kualiti yang ditawarkan. Ya, nilai adalah spekulasi kualiti.

Sesetengah orang berusaha keras untuk memiliki simbol-simbol nilai. Simbol-simbol ini antaranya adalah kereta mewah, rumah-rumah besar dan tidak terkecuali juga cakap-cakap besar. Semua ini akan memperlihatkan bahawa diri mereka lebih berkualiti daripada orang lain. Benarkah begitu? Ini hanya spekulasi! Usaha-usaha sebegini sebetulnya sudah amat lapuk dan kolot. Mengapa saya berkata begitu? Saya akan beri contoh yang mudah;

Pernahkah anda melihat seorang gadis yang sangat cantik terpikat pada seseorang yang tidak hensem? Sudahlah tidak hensem, tak berduit pula tu. Dimasa yang sama seorang lelaki poyo yang mendakwa dirinya sangat-sangat berduit telah ditolak lamarannya oleh gadis tersebut. Bagaimana semua ini boleh berlaku? Ini mungkin disebabkan oleh kualiti yang dimiliki oleh si tak berduit tadi menepati kehendak (kepercayaan atau harapan terhadap penawaran kualiti dipenuhi) gadis itu. Jadi, nilai itu bukanlah hanya semata-mata berapa banyaknya uang di kantong. Setujukah?

Ahh.. karut! Kalau cerita penarik becha (P. Ramlee) bolehlah begitu.. Baiklah, saya beri satu lagi contoh yang lain;

Dua syarikat akan membentangkan cadangan masing-masing untuk merebut satu peluang projek yang bernilai RM200,000. Syarikat A adalah sebuah syarikat yang berpengalaman 20 tahun. Wakil syarikat adalah seorang yang dinamik, berpenampilan menarik dan sangat mahir berbahasa Inggeris. Menonjolkan simbol-simbol nilai (spekulasi) yang ketara. Sekaligus menyatakan (isyarat) kemampuan syarikat dalam mengendali dan melaksanakan projek tersebut. Ini memang menjadi amalan semenjak 20 tahun dahulu lagi. Manakala syarikat B pula sebuah syarikat yang baru 2 tahun. Diwakili oleh pengarah muda yang bercita-cita tinggi. Beperwatakan sederhana dan tidak pandai berdialog berbunga-bunga berjela-jela. Diakhir perbentangan syarikat B akhirnya telah dipilih. Komiti projek percaya syarikat B mampu melaksana dengan lebih baik berdasarkan persembahan yang jelas dan idea yang di luar kotak. Inilah kualiti ketara yang dimiliki oleh syarikat B. Nilai kualiti tersebut adalah RM 200,000 pada hari kejadian.
Jelas, nilai adalah spekulasi kualiti.

Sesungguhnya nilai "sebenar(?)" sesuatu perkara itu adalah sangat bergantung kepada bagaimana kita melihatnya. Lihatlah dengan hati yang ikhlas tanpa prejudis. Setiap manusia itu mempunyai kualiti yang berbeza-beza. Segalanya di dunia ini term loan sahaja. Apa yang ada itu sebenarnya tiada.

Apakah nilai manusia? Sama.

2 comments:

  1. walaupon setakat kahak, tapi penulisan en. otek macam buku teks, lengkap dengan teori2 dan contoh situasi.Kalau ade kisah sebenar boleh dah jadik case study.. but anyway semuanya berisi baikk punyerr!

    ReplyDelete
  2. Ahahaha.. terima kasih kerana sudi singgah.
    Meh aa jalan opis. Bole kita menom teh tarik.

    ReplyDelete