Tuesday, July 21, 2009

KANCIL

Saya memang menunggu masa paling sesuai untuk memperkatakan tentang projek istimewa ini. Saya percaya sekarang adalah ketikanya!

Sang Kancil merupakan salah satu watak lagenda terkenal dalam cerita teladan dan cerita dongeng tempatan di era terdahulu tanah air kita. Cerita Sang Kancil boleh didapati melalui buku-buku dan penceritaan lisan generasi tua. Walaubagaimanapun ramai antara generasi muda belum berpeluang membaca dan mendengar tentang KESELURUHAN kisah khazanah rakyat ini. Oleh yang demikian, atas hasrat mendokumentasi dan seterusnya memelihara material budaya yang tidak ternilai ini, Aniotek Sdn. Bhd. mengambil inisiatif untuk mempopularkan kisah "Sang Kancil" terutamanya kepada golongan muda. Hasrat ini disasarkan bukan sahaja di Malaysia, malah di peringkat antarabangsa secara umum dan seluruh pelusuk nusantara khasnya. Kisah ini akan diolah dalam bentuk 26 episod siri animasi 3 Dimensi (3D Animation).


Episod pengenalan KANCIL - Watak Rimba

Kisah hikayat Sang Kancil bermula di sebuah hutan belantara di bawah pemerintahan Raja Sulaiman. Watak Kancil mewarnai jalan cerita sebagai haiwan yang kecil tapi sangat bijaksana, manakala Harimau yang gagah, tapi pendek pula akalnya dan sangat mudah diperdaya. Untuk melepaskan diri dari dibaham, Kancil mengaku sebagai pemegang amanah Raja Sulaiman untuk menjaga ‘Gong Sakti’. Harimau yang pada awalnya berniat untuk menjadikan Kancil sebagai makanannya, dengan bingai memalu gong sakti yang kononnya milik Raja Sulaiman itu. Sikap terburu-buru Harimau yang cetek kira-kira memudahkan Kancil menyelamatkan diri dengan mengalih perhatian Harimau pada gong sakti. Akhirnya Harimau menerima akibat yang memudaratkan dirinya sendiri.

Animasi ini dihasilkan dengan teknologi 3D sepenuhnya. Cara kerja animasi digital memudahkan dan meringkaskan beberapa keperluan dalam animasi tradisional tetapi pada peringkat pre-produksi, cara kerja animasi tradisional masih diamalkan seperti merekabentuk watak, gambaran latar belakang, penghasilan papan cerita (storyboard) dan juga penghasilan konsep seni (concept art). Walaupun terdapat beberapa perisian terkini bagi memudahkan perjalanan pre-produksi ini, tetapi pengarahnya; Mohd Zahir Zainal Abidin lebih mempercayai dengan hasil tangan para artis secara manual. Lagi feel katanya.. (sambil mengherot-herotkan mulut).

Zahir dengan pose standardnya

Peringkat produksi dan post produksi animasi ini dilakukan dengan bantuan teknologi komputer sepenuhnya. Kesemua komputer desktop workstation para animator dihubungkan dengan satu sistem network bagi memudahkan aliran kerja dan juga perkongsian data file animasi. Ini adalah kerana setelah pra-produksi berjalan, setiap karakter 3D yang dihasilkan dan juga background serta data-data untuk texturing akan diguna pakai oleh setiap animator dalam proses animasi. Sebelum itu, berdasarkan storyboard, layout akan disediakan iaitu dengan menyediakan background yang dihendaki dan digabungkan dengan watak yang terlibat. Watak-watak 3D ini pula akan disusun pada posisi yang dihendaki. Kemudian file 3D layout ini akan diagihkan kepada beberapa animator untuk proses animasi. Dengan perkongsian file 3D layout yang sama, akan dapat mengelakkan kekeliruan dan memastikan kesinambungan (continuity) dan keseragaman dalam adegan tersebut walaupun dianimasikan oleh beberapa orang animator yang berlainan. Seterusnya, apabila semua file 3D ini sudah siap animasinya, ia akan dirender dalam bentuk image sequence dalam format PNG. Kesemua file imej yang sudah dirender ini akan dihantar ke workstation compositor untuk melakukan kerja-kerja compositing.

Najib yang menjadikan Adlin Aman Ramli sebagai idolanya kini semakin mendapat tempat dihati warga seluruh Batu Pahat.

Penyumbang suara untuk watak-watak utama. Grrr.. Auww!

Begitulah serba sedikit kisah-alkisahnya dengan Kancil.
Sejujurnya, kami pernah berada di suatu tahap yang amat tertekan kerana kekangan kewangan untuk meneruskan projek ini. Setakat ini kami terus bertahan atas dasar prinsip, semangat dan percaya solusiNya - tetap ada buat kami. InsyaAllah. Sasaran kami adalah untuk menyiapkan animasi ini secepat mungkin memandangkan kini, kami telahpun didatangi beberapa tawaran berpotensi!

Para karyawan yang terjebak sepenuhnya dengan projek Kancil ini.

"Penerbitan rancangan animasi berkualiti, terancang, teratur, kosisten dan berterusan amatlah penting dan dapat membantu membangunkan negara. Era globalisasi menghendakkinya dilakukan dengan serta merta. Kita tidak lagi mahu penyamun, dan askar yang sakit jiwa menjadi wira di negara kita. Kanak-kanak dan remaja yang mudah pengaruh dengan budaya asing mesti diasuh dan disediakan minda mereka dengannilai-nilai yang baik yang ditampilkan melalui cerita dan wira-wira kita. Mungkinkah tidak lama lagi kita akan melihat Sang Kancil sekali lagi beraksi di kaca televisyen? Mungkinkah anak-anak kita tidak lagi tertanya: Sang Kancil – ke mana kau? Sebaliknya, dengan penuh riang dan gembira, mereka akan tertanya Apa khabar, Sang Kancil?" - Hassan Abd. Muthalib (Presiden ANIMAS)

(Petikan penutup Kertas kerja En. Hassan Abd. Muthalib yang telah dibentangkan di Dewan Bahasa & Pustaka sempena Minggu Sastera Kebangsaan Nov 2000)

No comments:

Post a Comment