Wednesday, August 11, 2010

Pesan atuk lagi..

Saya tidaklah ingat semua yang atuk pernah pesan. Lagipon masa atuk meninggalkan dunia ni dulu, saya masih terlalu kecil untuk faham segala tuturnya yang terlalu berkias-kias. Jadi banyak senda bicaranya cuma dapat saya re-capture semula melalui abah. Kato abah ese "..tapi tadolah bokieh manjang.., kadang tu seteret-fowed yoh.. bia copek paham eh! Posan atuk ko maghin kalo nak UNTUNG deh tigo yoh.."

"numo satu eh - jangan carik koboncian orghang.."
Maka, janganlah kita memulakan atau sengaja mencari permusuhan. Sesungguhnya tiada apapon dari tabiat yang satu ini memberi keuntungan kepada sesiapa. Rezeki bukanlah jatuh atau melayang turun dari langit. Saya selalu berasakan rezeki yang datang kepada kita diatur, disalurkan tuhan melalui malaikatnya kepada orang-orang yang "suka" dan "sayang"kan kita. Orang yang "peduli" tentang kita. Orang yang ada "ingatan" pada kita. Contoh yang mudah; masa kita kecil ibu-bapa kita menyuap kita rezeki. Bila besar kita berbakti kepada orang tua dengan berkongsi rezeki dengan mereka. Contoh lain ialah apabila kita mendapat contact, network, cable atau apa sahajalah istilahnya yang kemudian menyebabkan kita memperoleh freelance jobs, contracts, projek juta-juta atau istilah ringkasnya "rezeki!" daripada kenalan, sahabat lama, keluarga dan sesiapa sahaja. Ini semua pasti tidak berlaku sekiranya hubungan telah disulam dengan rasa kebencian. Akhirnya mereka yang merasakan dirinya amat hebat, istimewa, super-duper, angkuh pasti akan disisih, dikutuk dan ditinggalkan. Mana nak ada untung kalau macam ini?

"numo duo eh - jangan banyak bona pantang nek moyang!"
Maka, kalau nak maju kenalah ada sifat keterbukaan. Sesetengah orang pantang benar dikritik, diperlecehkan apatah lagi menerima kata keji-maki. Tidaklah bermakna harus menjadi kayu, batu, lembu.. tapi yang paling baik ialah selalu bersikap positif. Semua unsur ada energynya. Air, api, angin dan tanah. Baik atau sebaliknya.. bentukkan sahaja menjadi tenaga (energy) yang mendorong kita ke arah meningkatan mutu hasilan, staying power (cekal bertahan) dan menjadi seorang manusia yang lebih berilmu daripada semalam. Tabahlah. Biar merendah diri, ..tak apa! Hidup ini memang macam roller coaster. Jiwa yang emosional dan egois melampau pasti tidak akan membawa kita kemana-mana. Seorang kawan pernah berkata kepada saya "setiap manusia ada peranan dan saranannya". Katakanlah "peranan" seseorang itu adalah juri pertandingan. Maka "saranan"nya ialah mengadili pertandingan dengan teliti, mengambil kira semua aspek pemarkahan, terma dan syarat pertandingan. Kalaulah kita ini peserta pertandingan, tidak usahlah latah mempertikaikan tentang kredibiliti manusia yang diperanankan itu bilamana kita sendiri tidak mengetahui latar-belakang enche' beliau. Apatah lagi sekiranya keputusan pertandingan masih belom diumumkan. Mana nak ada untung kalau macam ini?

"numo tigo eh - bia tau dighi!"
Maka, kenalilah diri anda rata-rata. Sedar diri. Pandai bawa diri. Tahu potensi diri. Dan jangan pula membesar-besarkan kekurangan diri. Kalau bertandang, buatlah cara bertandang. Kail sejengkal, laut dalam jangan diduga. Cara orang dulu berpesan memang indah tapi tajam. Pokok pangkalnya, bijaklah mencelahkan diri kita di dalam dunia Malaysia yang harmoni ini. Ambisi yang tinggi biarlah berlapik realiti. Mencapai bulan dengan kahak manakan sampai. Kalau sungguh jadilah astronaut! Berpijak biarlah dibumi nyata. Jangan asyik jadikan alasan tak hensem, tak pandai, tak kaya sebagai halangan misi dan visi. Kalau dah tak hensem tu, biarlah rajin-rajinlah berusaha. Habis tu selera bukan calang-calang ye tak?.. Lisa Surihani, Aishwarya Rai, Jeniper Lopes! Tapi malas, kerja main-main, alasan berbakul-bakul.. Mana nak ada untung kalau macam ini?




2 comments:

  1. hahaha aku suka cara tulisan ko dude..

    Syamsul-muffin man

    ReplyDelete
  2. Kono ingat....posan pak cik nih....

    ReplyDelete