Wednesday, March 31, 2010

PEKOMIKON 2010

Konvensyen anjuran Persatuan Penggiat Komik Malaysia (PeKOMIK) telahpon berakhir dengan acara kemuncak "Anugerah PeKOMIK 2010" pada ahad, 28hb Mac baru-baru ini. Sekalung tahniah saya ucapkan kepada seluruh jawatankuasa penganjurannya terutama Tuan Presiden PeKOMIK sendiri, Encik Azhar Abdullah diatas kelangsungan pesta gilang-gemilang ini (wow!).

Jelas, kontroversi yang membelengu keputusan Anugerah PeKOMIK 2009 (tahun lepas) juga langsung tidak menjejaskan kemeriahan majlis kali ini.

Yang lebih menariknya acara ini telah mempertemukan kembali ramai karyawan senior dan yang baru. Menurut Tuan Zunar melalui tulisannya, beliau telah begitu lama tidak ketemu karyawan Ujang (berbelas tahun). PEKOMIKON 2010 telah mempertemukan kembali 2 lagenda kartunis tanahair ini. Segmen-segmen forum dan sidang ilmu yang disempurnakan dengan begitu baik memberi banyak informasi baru kepada saya. Terima kasih kepada para panelis terutama Tuan Apai dari Karangkraf. Sungguh hebat beliau berkata-kata.. masih gagal saya mencernanya!.

Wajah-wajah ceria para pemenang, para juri dan Tuan Presiden Pekomik


Serius memperkatakan tentang halatuju industri komik tanahair.


Saya bukan pemenang. Sekadar menyampaikan hadiah sahaja.. kehkehkhe

Medan kecil ini nampaknya telah menjadi punca cetusan api-api yang kini semakin marak membakar persada komik tanahair. Sesungguhnya saya melihat perkembangan positif ini adalah bertitiktolak daripada inisiatif penggiat komikus generasi muda tanahair yang serius memperjuangkan halatuju industri mereka. Saya benar-benar percaya semangat yang sama dikongsi oleh para penggiat animasi juga.

Walaubagaimanapon, Psychotek Sdn. Bhd. cukup berbesar hati kerana diundang untuk menaja video gimik pembukaan Anugerah PeKOMIK 2010. O-yeh!


3 comments:

  1. terima kaseh atas sokongan En Najat dan Psychotek kerna menyumbang opening montaj dan menjayakan program ini.

    tidak tahu apa ingin di balas akan jasa baikmu..

    ReplyDelete
  2. En Najat senyum mmg manis sambil bagi hadiah :D

    ReplyDelete