Sunday, February 7, 2010

Tak suka MLM?

"Heh, rimas betollah dengan orang-orang yang sebok bercerita pasal MLM ni!" -rungut seorang kawan sewaktu kami sedang menge-teh bersama baru-baru ini.

Banyak orang memang anti betul dengan MLM (Multilevel Marketing) atau perniagaan yang berkonsep pelan perniagaan pelbagai aras yang dijayakan dengan sistem agen berlapis upline-downline. Dengar sahaja MLM terus mencemek tak suka. Mungkin mereka, keluarga mereka pernah ada pengalaman pahit terjebak dengan MLM agaknya. Kadang-kadang tu saya tanya juga kembali "kenapa tak suka MLM?".

"Ntahlah. Bosanlah dengan orang MLM ni. Suka kacau masa orang, nak hepi-hepi tiba-tiba bukak cerita MLM pulak. Kondem orang suka-suka hati, cerita nak kayalah, kereta besarlah, freedomlah, ahhh.. tah hape-hapelah! Tak suka.." ngomelnya bersungguh. Sampai meleleh-leleh air liur beliau ("betol punya tak suka ni.." bisik saya dalam hati kehkhekeh..)

Saya terus teringat pengalaman sendiri -pernah di ajak menyertai MLM pada tahun 1995 dahulu. Semasa itu saya bekerja sebagai despatch di sebuah firma pengiklanan. Yang tukang mengajak ni bukan orang lain. Bos saya sendiri. Katanya untuk mempunyai pendapatan yang baik, seseorang itu harus berniaga. Hanya dengan perniagaan kita boleh merancang kearah fleksibiliti masa dan kewangan. - itu kata beliaulah.. dan sudah tentu, banyak lagi yang di"baca"nya ke telinga saya. Tapi, saya memang cukup negatif waktu itu. Langsung tidak berminat. LANGSUNG TIDAK!

Sehinggalah suatu hari saya telah dikelepet oleh beliau. Kononnya disuruh hantarkan beliau ke rumah. Tak boleh memandu katanya. Mengantuk sebab stay up over night malam sebelumnya. Rupa-rupanyanya saya telah dikidnap untuk menghadiri seminar pemasaran produk MLM yang diceritakannya tempohari. Saya punya menyirap tuhan sahajalah yang tahu. Tanpa ada pilihan saya pon dengar sahajalah.. apa sangatlah yang orang ramai-ramai ni kemaruk agaknya.

Sungguh tidak disangka, cuma perlu lima minit "kata-kata kahak " sahaja untuk mencuri tumpuan saya. Ya! Saya SANGAT kagum dengan pelan pemasaran MLM. Tidak hairanlah syarikat-syarikat berkonsep MLM boleh menjana keuntungan yang sangat dasyat dan mampu mengagihkan pendapatan yang dasyat juga kepada para agen mereka. Pada malam itu, sebenarnya saya telah menghadiri kelas perniagaan saya yang pertama dalam hidup dan ianya percuma!

Sehingga hari ini saya tidak pernah menjalankan apa-apa perniagaan MLM. Kerana saya lebih merasakan potensi saya cenderung kepada perniagaan konvensional. Tetapi saya sangat mengesyorkan kepada sesiapa yang mahu berjinak-jinak dalam perniagaan agar menghadiri seminar-seminar perniagaan MLM, Direct Selling ataupon Insurans. Terutama kepada mereka-mereka yang bukan dari business school dan tidak ada idea langsung tentang apakah dia "perniagaan". Kenapa? Kerana syarikat-syarikat MLM menyediakan program latihan yang sangat baik secara percuma tentang bagaimana mahu menjual dan memasarkan produk. Semua perniagaan adalah berasaskan aktiviti jual beli. Ilmu asas menjual dan memasar perlu dikuasai oleh sesiapa juga yang mahu berniaga.

Tak suka MLM?

Tidak mengapa jika anda mempunyai pilihan yang lebih baik. Cuma, janganlah beranggapan tidak elok kepada kawan-kawan yang memilih untuk membina kerjaya mereka dalam perniagaan MLM. Saya sendiri menimba pengetahuan dan pengalaman dalam bisnes melalui seminar-seminar MLM yang pernah saya hadiri dulu dan juga melalui sesi sembang-sembang dengan sahabat yang bergiat aktif dalam perniagaan MLM dan insurans. Saya suka ulang, ianya PERCUMA. Mereka begitu berbesar hati untuk berkongsi.




No comments:

Post a Comment