Wednesday, July 29, 2009

Pesan Atuk

Atuk pesan dulu,
"Hidup ni kena pandai kira-kira.
Jangan berkira dan mesti berkira-kira".
Ringkas dan padat!

Atuk saya orang Rembau, Negri Sembilan yang terkenal dengan bahasanya berkias-kias. Dalam maksudnya tu..

Kira-kira bermakna matematik. Kenalah pandai matematik. Kalau tak pandai mengira bagaimana nak berniaga? Asyik salah kira sahaja. Cepatlahlah lingkupnya nanti. Namun dalam konteks ini bukanlah matematik sahaja. Tapi apa yang atuk maksudkan sebenarnya adalah ilmu. Dan ilmu adalah asas ekonomi. Penguasaan keatas sumber ekonomi menyumbang kepada kelangsungan survival.

Jangan berkira! Sikap kederek yang keterlaluan sebenarnya hanya merugikan seseorang itu. Jarang sekali saya mendengar mana-mana susuk di bumi ini yang disukai kerana terlalu berkira. Dia mungkin disanjung secara tidak ikhlas kerana kedudukannya. Tapi pasti jiwanya kosong kerana selalu "ditinggalkan dunia" sebelum "meninggal dunia". Amalan berkira juga sering ditonjolkan sebagai penegasan status sosial. Kedudukan (dakwaan duniawi) tinggi dalam satu-satu komuniti akan secara automatik meng"halal"kan seseorang itu berkira dalam jerih payah berusaha. Lebih haru lagi apabila susuk-susuk ini mengaku secara terang-terangan kemudiannya, bahawa hasil dan faedah keatas usaha itu adalah hakmilik mutlaknya secara berseorangan. Barulah haru-biru blues cakap lu..

Mesti berkira-kira. Maknanya hati-hati. Perbuatan dan juga tiap- tiap perkataan. Kerana setiap aksi ada harganya. Di dunia dan di sana. Jaga-jaga! Umpama menarik rambut dari dalam tepung. Rambut jangan putus, tepung jangan berserak. Begitulah pesan atuk.

Tapi manusia buat silap. Saya juga manusia. Bukan sedikit kesilapannya disana-sini tuk.. Asyik terbabas sahaja! "Ah.. tak mengapa" kata atuk. "Silap ditengah jalan, balik ke pangkal jalan. Susahnya kalau sesat dihujung jalan". Kalau macam tu, bagaimana pula? Haa.. kata atuk - "biarkan sahaja Luncai terjun dengan labu-labunya.

Kira-kira menghasilkan nilai. Apakah nilai? Mungkin setiap orang akan memberikan makna tersendiri jika ditanya soalan ini. Menurut kira-kira saya, nilai cuma spekulasi. Apa nilai yang ada pada sekeping not bertulis RM50? Jawapannya adalah kepercayaan bahawa kertas itu adalah perantara untuk menebus barang atau pun servis yang setara dengan kualiti yang ditawarkan. Ya, nilai adalah spekulasi kualiti.

Sesetengah orang berusaha keras untuk memiliki simbol-simbol nilai. Simbol-simbol ini antaranya adalah kereta mewah, rumah-rumah besar dan tidak terkecuali juga cakap-cakap besar. Semua ini akan memperlihatkan bahawa diri mereka lebih berkualiti daripada orang lain. Benarkah begitu? Ini hanya spekulasi! Usaha-usaha sebegini sebetulnya sudah amat lapuk dan kolot. Mengapa saya berkata begitu? Saya akan beri contoh yang mudah;

Pernahkah anda melihat seorang gadis yang sangat cantik terpikat pada seseorang yang tidak hensem? Sudahlah tidak hensem, tak berduit pula tu. Dimasa yang sama seorang lelaki poyo yang mendakwa dirinya sangat-sangat berduit telah ditolak lamarannya oleh gadis tersebut. Bagaimana semua ini boleh berlaku? Ini mungkin disebabkan oleh kualiti yang dimiliki oleh si tak berduit tadi menepati kehendak (kepercayaan atau harapan terhadap penawaran kualiti dipenuhi) gadis itu. Jadi, nilai itu bukanlah hanya semata-mata berapa banyaknya uang di kantong. Setujukah?

Ahh.. karut! Kalau cerita penarik becha (P. Ramlee) bolehlah begitu.. Baiklah, saya beri satu lagi contoh yang lain;

Dua syarikat akan membentangkan cadangan masing-masing untuk merebut satu peluang projek yang bernilai RM200,000. Syarikat A adalah sebuah syarikat yang berpengalaman 20 tahun. Wakil syarikat adalah seorang yang dinamik, berpenampilan menarik dan sangat mahir berbahasa Inggeris. Menonjolkan simbol-simbol nilai (spekulasi) yang ketara. Sekaligus menyatakan (isyarat) kemampuan syarikat dalam mengendali dan melaksanakan projek tersebut. Ini memang menjadi amalan semenjak 20 tahun dahulu lagi. Manakala syarikat B pula sebuah syarikat yang baru 2 tahun. Diwakili oleh pengarah muda yang bercita-cita tinggi. Beperwatakan sederhana dan tidak pandai berdialog berbunga-bunga berjela-jela. Diakhir perbentangan syarikat B akhirnya telah dipilih. Komiti projek percaya syarikat B mampu melaksana dengan lebih baik berdasarkan persembahan yang jelas dan idea yang di luar kotak. Inilah kualiti ketara yang dimiliki oleh syarikat B. Nilai kualiti tersebut adalah RM 200,000 pada hari kejadian.
Jelas, nilai adalah spekulasi kualiti.

Sesungguhnya nilai "sebenar(?)" sesuatu perkara itu adalah sangat bergantung kepada bagaimana kita melihatnya. Lihatlah dengan hati yang ikhlas tanpa prejudis. Setiap manusia itu mempunyai kualiti yang berbeza-beza. Segalanya di dunia ini term loan sahaja. Apa yang ada itu sebenarnya tiada.

Apakah nilai manusia? Sama.

Tuesday, July 21, 2009

KANCIL

Saya memang menunggu masa paling sesuai untuk memperkatakan tentang projek istimewa ini. Saya percaya sekarang adalah ketikanya!

Sang Kancil merupakan salah satu watak lagenda terkenal dalam cerita teladan dan cerita dongeng tempatan di era terdahulu tanah air kita. Cerita Sang Kancil boleh didapati melalui buku-buku dan penceritaan lisan generasi tua. Walaubagaimanapun ramai antara generasi muda belum berpeluang membaca dan mendengar tentang KESELURUHAN kisah khazanah rakyat ini. Oleh yang demikian, atas hasrat mendokumentasi dan seterusnya memelihara material budaya yang tidak ternilai ini, Aniotek Sdn. Bhd. mengambil inisiatif untuk mempopularkan kisah "Sang Kancil" terutamanya kepada golongan muda. Hasrat ini disasarkan bukan sahaja di Malaysia, malah di peringkat antarabangsa secara umum dan seluruh pelusuk nusantara khasnya. Kisah ini akan diolah dalam bentuk 26 episod siri animasi 3 Dimensi (3D Animation).


Episod pengenalan KANCIL - Watak Rimba

Kisah hikayat Sang Kancil bermula di sebuah hutan belantara di bawah pemerintahan Raja Sulaiman. Watak Kancil mewarnai jalan cerita sebagai haiwan yang kecil tapi sangat bijaksana, manakala Harimau yang gagah, tapi pendek pula akalnya dan sangat mudah diperdaya. Untuk melepaskan diri dari dibaham, Kancil mengaku sebagai pemegang amanah Raja Sulaiman untuk menjaga ‘Gong Sakti’. Harimau yang pada awalnya berniat untuk menjadikan Kancil sebagai makanannya, dengan bingai memalu gong sakti yang kononnya milik Raja Sulaiman itu. Sikap terburu-buru Harimau yang cetek kira-kira memudahkan Kancil menyelamatkan diri dengan mengalih perhatian Harimau pada gong sakti. Akhirnya Harimau menerima akibat yang memudaratkan dirinya sendiri.

Animasi ini dihasilkan dengan teknologi 3D sepenuhnya. Cara kerja animasi digital memudahkan dan meringkaskan beberapa keperluan dalam animasi tradisional tetapi pada peringkat pre-produksi, cara kerja animasi tradisional masih diamalkan seperti merekabentuk watak, gambaran latar belakang, penghasilan papan cerita (storyboard) dan juga penghasilan konsep seni (concept art). Walaupun terdapat beberapa perisian terkini bagi memudahkan perjalanan pre-produksi ini, tetapi pengarahnya; Mohd Zahir Zainal Abidin lebih mempercayai dengan hasil tangan para artis secara manual. Lagi feel katanya.. (sambil mengherot-herotkan mulut).

Zahir dengan pose standardnya

Peringkat produksi dan post produksi animasi ini dilakukan dengan bantuan teknologi komputer sepenuhnya. Kesemua komputer desktop workstation para animator dihubungkan dengan satu sistem network bagi memudahkan aliran kerja dan juga perkongsian data file animasi. Ini adalah kerana setelah pra-produksi berjalan, setiap karakter 3D yang dihasilkan dan juga background serta data-data untuk texturing akan diguna pakai oleh setiap animator dalam proses animasi. Sebelum itu, berdasarkan storyboard, layout akan disediakan iaitu dengan menyediakan background yang dihendaki dan digabungkan dengan watak yang terlibat. Watak-watak 3D ini pula akan disusun pada posisi yang dihendaki. Kemudian file 3D layout ini akan diagihkan kepada beberapa animator untuk proses animasi. Dengan perkongsian file 3D layout yang sama, akan dapat mengelakkan kekeliruan dan memastikan kesinambungan (continuity) dan keseragaman dalam adegan tersebut walaupun dianimasikan oleh beberapa orang animator yang berlainan. Seterusnya, apabila semua file 3D ini sudah siap animasinya, ia akan dirender dalam bentuk image sequence dalam format PNG. Kesemua file imej yang sudah dirender ini akan dihantar ke workstation compositor untuk melakukan kerja-kerja compositing.

Najib yang menjadikan Adlin Aman Ramli sebagai idolanya kini semakin mendapat tempat dihati warga seluruh Batu Pahat.

Penyumbang suara untuk watak-watak utama. Grrr.. Auww!

Begitulah serba sedikit kisah-alkisahnya dengan Kancil.
Sejujurnya, kami pernah berada di suatu tahap yang amat tertekan kerana kekangan kewangan untuk meneruskan projek ini. Setakat ini kami terus bertahan atas dasar prinsip, semangat dan percaya solusiNya - tetap ada buat kami. InsyaAllah. Sasaran kami adalah untuk menyiapkan animasi ini secepat mungkin memandangkan kini, kami telahpun didatangi beberapa tawaran berpotensi!

Para karyawan yang terjebak sepenuhnya dengan projek Kancil ini.

"Penerbitan rancangan animasi berkualiti, terancang, teratur, kosisten dan berterusan amatlah penting dan dapat membantu membangunkan negara. Era globalisasi menghendakkinya dilakukan dengan serta merta. Kita tidak lagi mahu penyamun, dan askar yang sakit jiwa menjadi wira di negara kita. Kanak-kanak dan remaja yang mudah pengaruh dengan budaya asing mesti diasuh dan disediakan minda mereka dengannilai-nilai yang baik yang ditampilkan melalui cerita dan wira-wira kita. Mungkinkah tidak lama lagi kita akan melihat Sang Kancil sekali lagi beraksi di kaca televisyen? Mungkinkah anak-anak kita tidak lagi tertanya: Sang Kancil – ke mana kau? Sebaliknya, dengan penuh riang dan gembira, mereka akan tertanya Apa khabar, Sang Kancil?" - Hassan Abd. Muthalib (Presiden ANIMAS)

(Petikan penutup Kertas kerja En. Hassan Abd. Muthalib yang telah dibentangkan di Dewan Bahasa & Pustaka sempena Minggu Sastera Kebangsaan Nov 2000)

Wednesday, July 15, 2009

Asia-Pasific Broadcast Union (ABU) - Bahagian 2

Kekalutan 3-4 minggu ini berakhir. 2 judul animasi berikut berjaya dihasilkan. Huh!

1. Animation World
Durasi : 3 minit ++
Pengarah : Mohd Zahir Zainal Abidin

Secara ringkas Animation World mengisahkan seorang kanak-kanak yang dibawa mengembara ke dunia animasi setelah dikidnap. Disana dia melalui pengalaman melihat sendiri bagaimana proses-proses pembangunan watak 3D itu dilakukan dari perspektif pengkidnap yang bertukar menjadi rakan mayanya iaitu Kancil. Keadaan bertukar cemas dengan kemunculan Harimau dan Gergasi.


2. Cici the Noughty Goose
Durasi : 3 minit ++
Pengarah : Abu Zaharen Abu Talib

Cici the Noughty Goose adalah kisah seekor anak angsa yang nakal. Suka cari gaduh sana-sini dan gagal mematuhi arahan ibunya supaya duduk dirumah dan baca buku. Obsesinya pada kelajuan mengakibatkan Cici terjebak dalam kemalangan ngeri - akhirnya!
Animasi ini sesuai disyorkan sebagai tontonan wajib kepada kaki rempit dan malaon jalan raya yang lain.

Akhir kata dari saya, jangan merempit dan.. majulah animasi untuk Negara.

Thursday, July 2, 2009

"Animation Showcase" di sana-sini.

Anda terjebak secara langsung atau tidak dengan "industri" animasi Negara?

Atau anda mungkin akan terjebak?

Jika begitu anda pasti tidak mahu melepaskan peluang ke Animation Showcase yang sedang/ bakal dianjurkan oleh kumpulan-kumpulan berikut;

1. MMU - Film & Animation Showcase 2009
Dianjurkan oleh para pelajar Degree Multimedia (Film & Animation) tahun akhir. Final projects mereka terbahagi kepada 3 kategori iaitu visual effects, motion graphics & character animation. Maklumat terperinci boleh diperolehi disini >> http://fashowcase09.com/

2. Diploma Showcase Pelajar Animasi KYM.
Akan berlangsung pada 6-10 Jul 2009, Isnin - Jumaat bertempat di Kolej Yayasan Melaka. Pada tarikh 11-12 Jul 2009, Sabtu - Ahad pula di Melaka Mall Shopping Complex. Dengar ceritanya ada 3 daripada 13 orang pelajar yang kemaruk buat 3D. Selebihnya memilih untuk membuat animasi 2D. Tema kali ini adalah cerita-cerita rakyat. http://portal.kym.edu.my/stms/index.html

3. Tradigital Mythmaking: Mitos Tradisional & Animasi Digital
Dianjurkan oleh Fakulti Teknologi Kreatif & Artistik (FACT), Kampus Puncak Perdana, UiTM pada 15 - 18 Julai 2009 dengan kerjasama Institut Goethe Kuala Lumpur & Persatuan Animasi Malaysia. Selepas majlis pelancaran, satu forum Cerita Rakyat & Mitos Tradisional dalam Era Digital bersama Dr Hatta Azad Khan, Dr Wolf Volker, Hannes Rall & Hassan Muthalib akan diadakan. Di sebelah petang pula, ada sesi tayangan filem animasi Jerman & perbincangan Hannes Rall dengan para pelajar animasi.
http://www.goethe.de/ins/my/kua/en4649971v.htm

Apalagi? Ayuh!